Blog

5 misverstanden over de procedure bij de Geschillencommissie

 

De geschillencommissie is een instantie die beslist over zakelijke kwesties -op een bepaald deskundigheidsgebied- waar mensen het niet over eens kunnen worden. Het is een alternatieve vorm van geschilbeslechting maar de gang naar de rechter blijft wel gewoon openstaan. Met enige regelmaat ontvang ik vragen over de geschillencommissie. Reden genoeg om eens de 5 grootste misverstanden toe te lichten.

1) Men kan in alle gevallen de procedure bij de geschillencommissie opstarten. Helaas kan dit niet in alle gevallen want om als consument-klant een zaak aan de geschillencommissie voor te kunnen leggen, moet de leverancier/het bedrijf wel lid zijn van de brancheorganisatie. Verder moet deze klant eerst hebben geprobeerd om er samen met het bedrijf uit te komen. Pas als dit niet lukt kan de geschillencommissie worden ingeschakeld. Veel, doch niet alle, bedrijven/leveranciers van producten en diensten bieden hun klanten de mogelijkheid een klacht voor te leggen aan de geschillencommissie van hun brancheorganisatie. Je kunt je als bedrijf aanmelden als lid bij de betreffende brancheorganisatie (welke bij de geschillencommissie zijn aangesloten) of je kiest voor individuele aansluiting bij een geschillencommissie door je te registreren.

2) Alleen de consument-klant kan naar de Geschillencommissie stappen. Ook dit is niet waar. Er zijn inmiddels een aantal zakelijke commissies waar je als ondernemer bij een zakelijk geschil -b2b- de zaak ook kunt voorleggen. Deze zijn er echter (nog niet) voor alle sectoren. Uiteraard blijft de gang naar de rechter in alle gevallen wel openstaan.

3) Een uitspraak van de geschillencommissie is niet bindend. In de commissie zitten vertegenwoordigers van de brancheorganisatie (ten behoeve van het bedrijf) en van consumenten. Ook is er een aangewezen commissielid, de voorzitter, die juridisch is onderlegd en ervaring heeft met de rechtspraak (vaak een oud-rechter). Deze commissieleden tezamen doen uiteindelijk een uitspraak welke je op schrift ontvangt.

Deze uitspraak van de geschillencommissie is wel degelijk bindend volgens de wet, hetgeen betekent dat beide partijen gebonden zijn aan de uitspraak en zich hieraan dienen te houden. Wanneer een van de partijen deze vervolgens toch niet nakomt, kan er allereerst aan de geschillencommissie zelf worden verzocht dat deze er achteraan gaat. De geschillencommissie zal alsdan de partij die niet nakomt aanschrijven en mocht dat niet baten zul je, je alsnog tot de (kanton)rechter moeten wenden om nakoming te eisen.

4) Je kunt tegen een uitspraak van de geschillencommissie in beroep gaan. Ook dit is een misverstand want je kunt niet in beroep gaan tegen het advies van de geschillencommissie. De geschillencommissie heeft simpelweg geen mogelijkheid hiertoe. Echter als je het niet eens bent met het advies van de geschillencommissie, kun je wel besluiten om alsnog naar de rechter te stappen. Dat moet binnen twee maanden na de uitspraak van de geschillencommissie. De rechter zou het advies van de geschillencommissie kunnen vernietigen als hij het niet redelijk vindt echter de praktijk heeft uitgewezen dat deze gedane uitspraak veelal wordt gevolgd door de (kanton)rechter.

5) De geschillencommissie procedure is langdradig en duur. Vergeleken met een gerechtelijke procedure is de procedure bij de geschillencommissie juist sneller en goedkoper. Ook is het bij deze procedure nooit nodig een advocaat in te schakelen (ongeacht de hoogte van het geldbelang). Hiermee bespaar je hoe dan ook geld.

De commissie heeft bovendien specifieke kennis van de betreffende branche en kijkt dus niet enkel en alleen naar het juridische plaatje. Om de zaak aan te brengen moet er wel klachtengeld  (variërend tussen de 25 a 125 euro) worden betaald.

Tip: wanneer je er met het bedrijf, waarmee je het geschil hebt zelf niet uitkomt, is de gang naar de geschillencommissie -mits mogelijk- wel degelijk stukken voordeliger in kosten en duurt ook veelal minder lang dan een procedure bij de rechter. Niet alleen voor je zakelijke geschillen maar ook voor je consument-klant is het veelal gunstig om de gang naar de geschillencommissie te betreden vanwege het kostenplaatje. Zeker gezien de gang naar de rechter nimmer wordt belemmerd, is het goed om af te wegen of jouw zaak zich niet toch leent voor de geschillencommissie. Ik help je graag deze keuze af te wegen en/of de haalbaarheid van jouw zaak in te schatten. Let wel: bij een geschil met je consument-klant dient deze consument zelf naar de geschillencommissie te stappen. Je kunt hem/haar hier uiteraard op wijzen maar de keuze blijft bij de consument zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.