Kan ik zomaar een willekeurige handelsnaam voor mijn bedrijf kiezen?

Het antwoord op die vraag luidt: ‘Nee’. Dit geldt niet alleen uit juridisch perspectief maar ook vanuit marketing perspectief bekeken. Immers je wilt vast een onderscheidende en/of unieke naam? Dit gaat echter waarschijnlijk -in de praktijk- niet altijd even goed gepaard met de juridische vereisten die samenhangen met het hanteren van een handelsnaam. Om deze reden deel ik hierbij graag een vijftal tips bij het uitkiezen van een handelsnaam, waarbij ik tevens rekening houd met de juridische factoren.

  • Een creatieve of meer persoonlijke handelsnaam. Een handelsnaam bedenken is net als het verzinnen van iedere andere naam (of het nu voor je huisdier of kind is) een persoonlijke aangelegenheid. Want wat de een aanspreekt, vindt de ander misschien wel helemaal niks. Belangrijk om te weten is wel het verschil tussen een beschrijvende of unieke naam. Een beschrijvende naam (een handelsnaam die de diensten van het bedrijf beschrijft) is goed voor de zoekoptimalisatie (in bijv. Google) en zal in de praktijk vaak gemakkelijk kunnen worden onthouden. Ook wordt de beschrijvende handelsnaam automatisch beschermd door het handelsnaamrecht. Wanneer je de handelsnaam echter ook als merk wilt hanteren en registreren dan mag de handelsnaam juist niet beschrijvend zijn.
  • Geen misleidende en/of verwarrende handelsnaam. Dit mag namelijk niet. Misleidend wil zeggen dat je, je bedrijf anders doet voorkomen dan het daadwerkelijk is en bij verwarrende handelsnamen gaat het om handelsnaam die teveel op een andere handelsnaam lijkt. Als een klant twee bedrijven door de handelsnamen niet meer (of zeer slecht) uit elkaar kan houden, is de kans groot dat er juridisch sprake is van verwarring.
  • De handelsnaam moet niet al in gebruik zijn. De naam mag namelijk niet al voorkomen omdat er anders juist grote kans bestaat op verwarring en dus op een conflict (wat kan uitlopen tot betaling van een schadevergoeding door jou aan de andere partij). Je kunt je handelsnaam op de eerste plaats Googlen om te kijken of deze niet al voorkomt in de zoekresultaten. Vervolgens kun je de handelsnaam checken in het Handelsregister van de KvK. Wanneer deze al voorkomt, kun je beter voor een andere naam gaan. Daarnaast dien je de handelsnaam tevens te checken in het merkenregister BBIE of deze niet al als merk staat geregistreerd. Staat de naam namelijk al ingeschreven binnen dezelfde of nauw verwante branches, dan mag je dezelfde handelsnaam helaas niet meer gebruiken. Let wel: de handelsnaam hoeft niet per se te zijn geregistreerd bij de KvK want door de handelsnaam te gebruiken geniet een bedrijf namelijk al van de bescherming van het handelsnaamrecht. Jouw handelsnaam mag er dan evengoed niet op lijken! Echter wanneer je geheel andere bedrijfsactiviteiten voert dan wel in een heel andere plaats, zou het mogelijk kunnen zijn dat je toch beiden dezelfde naam mag hanteren.

4) Handelsnaam koppelen aan product. Je kunt ervoor kiezen de naam van het product dat je hebt ontwikkeld en/of verhandelt aan de handelsnaam van je bedrijf te koppelen. Houdt er alsdan wel rekening mee dat je dit product wellicht niet eeuwig gaat verkopen. Wanneer je jouw handelsnaam als merk wilt hanteren dien je deze te registreren in het merkenregister.

5) Handelsnaam bedenken vanuit doelgroep en nationale/internationale insteek.    Een meer praktische insteek bij het bedenken van een handelsnaam is je afvragen tot welke doelgroep je, je richt en wat hen zou aanspreken. Ten slotte is het goed om je af te vragen of jouw handelsnaam geen vreemde betekenis heeft wanneer je internationaal zaken doet.

Onze tip: Je kunt ook meerdere handelsnamen gebruiken. Ik adviseer je handelsna(a)m(en) bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. En als je, je handelsnaam als merk wenst te beschermen dien je deze tevens in het merkenregister te registreren. Je kunt de handelsnaam te allen tijde nog wijzigen. Echter in het kader van voorkomen van conflicten (met het betalen van schadeclaims ten gevolge) en het opnieuw maken van eigen kosten (ivm nieuw drukwerk e.d.) is het wellicht toch verstandig goed onderzoek vooraf te doen naar je handelsnaam. Heb je vragen hierover? Stuur me gerust een bericht 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.