Juridische vragen

Geldt de bedenktijd bij koop op afstand tevens bij aankopen door de ondernemer?

De Wet koop op afstand alsmede deze bedenktijd (14 dagen) geldt voor een ondernemer helaas niet.

Vaak staat er in de algemene voorwaarden wat je moet doen bij annulering, soms ontbreekt dit echter. Nu is niet zo dat het ontbreken van een annuleringsmogelijkheid per definitie onredelijk is. Echter dit ligt wel weer aan de omstandigheden van het geval (zoals altijd). Overrompeld worden door een online bedrijf is iets wat in de praktijk wel vaker voorkomt. Echter wanneer het een ondernemer betreft oordeelt de wet en ook de rechter veelal een stuk harder dan wanneer het een consument betreft. De regels voor consumenten wijken af van de regels voor B2B (business to business), omdat consumenten nog best goed worden beschermd door de wet. Bij B2B is men geheel vrij om afspraken te maken, en met totstandkoming (akkoord/handtekening) van het contract met algemene voorwaarden zijn beide partijen gebonden aan dat contract met bijhorende algemene voorwaarden.

Als je als ondernemer dus vooraf de algemene voorwaarden hebt ontvangen/ gezien, dan ben je daar aan gebonden. Let wel: deze algemene voorwaarden zijn dus uitsluitend van toepassing als je deze vooraf hebt kunnen inzien!

Er is wel een manier om van het contract af te komen, en dat is als er wanprestatie wordt geleverd, hetgeen inhoudt dat het online bedrijf zich niet aan de afspraken houdt.

Onze tip. In de praktijk is het veelal aan te raden de online dienst/winkel zelf te benaderen er hier proberen uit te komen door met ze in gesprek te gaan. Wellicht is het toch mogelijk tot een compromis te komen nu dit bedrijf anders wellicht ook slechte referenties kan verwachten.

25 gedachten over “Geldt de bedenktijd bij koop op afstand tevens bij aankopen door de ondernemer?

    1. In beginsel geldt dat u de algemene voorwaarden vooraf hebt moeten kunnen inzien en dus niet pas bij het eindstuk, de factuur. Dat is in geval u consument en/of klein bedrijf bent tenminste. B2b zijn in die zin een stuk minder goed beschermd. Daarbij doet u als onderneming wel vaker zaken met dezelfde waarbij niet iedere keer die kleine lettertjes hoeven te worden overhandigd.

    2. Dat is correct inderdaad. De factuur is het eindstuk van een overeenkomst terwijl de voorwaarden bij de totstandkoming behoren. Ze moeten aldus niet pas na het sluiten van de overeenkomst ter hand zijn gesteld.

  1. ok dan ben ik dus de …. ivm met de firma failisementen.com per niet begrepen dat ik vastzat aan een abonement staat wel in de voorwaarden krijg binnen een uur een factuur gelijk gemaild binnen de 1,5 uur dat dit niet mijn bedoeling was maar hun werken nergens aan mee moet 320 euro dokken .

    1. Goede avond heer Berendsen,
      Vervelend om te horen dat u een abonnement heeft afgesloten dat u achteraf liever niet had willen afsluiten. Echter helaas gelden de kleine lettertjes wel in de meeste gevallen en daar kan inderdaad een annulerings/schadebedrag instaan. Ik kan echter niet beoordelen vanuit hier of 320 euro een redelijk bedrag is en of u in uw specifieke geval wellicht toch niets of minder zou moeten betalen. Ik adviseer u mijn te mailen via gwenny@ge-mek.nl wanneer u een specifieke vraag heeft.

  2. Beste Gwenny, de algemene voorwaarden zijn niet bij het contract en rekening gestuurd, deze staan op de website . Echter bij het contract stond dit niet vermeld, heb het contract 3x doorgelezen en er was geen link naar de algemene voorwaarden.

    1. Goedemiddag Evi, wanneer u geen ondernemer bent die vaker zaken heeft gedaan met deze andere ondernemer en er is inderdaad geen terhandstelling geweest voor het sluiten van de overeenkomst dan zijn de voorwaarden ook niet van toepassing op uw overeenkomst. Maar om dat met zekerheid te kunnen zeggen, zou ik het contract etc moeten zien.

  3. Even snel een vraag.. ze hebben me telefonisch een contact laten afsluiten voor een bedrijvenpagina. Beetje overrompeld. Ze hebben dat op tape gezet.

    Maar ik heb van te voren geen algemene voorwaarden gehad of mogen inzien. kan ik dan nog van dat contract afkomen.

    1. Hoi Tamara, Heb je wel AV later toegestuurd gekregen cq zijn er wel kleine lettertjes aanwezig waarvan u niet op de hoogte kon zijn? En verder nog belangrijk: heb je dit contract afgesloten als ondernemer? Zomaar ontbinden zonder consequenties kan meestal niet. Groetjes Gwenny

      1. Beste Gwenny,

        Ik zie dat Tamara geen antwoord meer heeft gegeven, maar ik heb toevallig met hetzelfde bedrijf een meningsverschil. Ze bellen jou op met de vraag of je via hun een vermelding op hun website wilt hebben. Dus zonder dat je maar iets gezien hebt. Voor mij een onbekend bedrijf en geef aan druk bezig te zijn. Ik ga akkoord telefonisch akkoord, op dat moment geen vermelding, geen voorwaarden niets gezien. Ik krijg via de mail en bevestiging de volgende dag en mail eigenlijk meteen terug dat ik me bedacht heb en toch geen zaken met ze wil doen. Dat wordt dus door hen afgewezen. Kan je dan alsnog afzien van afname?

        1. Beste Christine,

          Zoals ik hier al eerder op deze vraag antwoordde, ben je als bedrijf zijnde minder beschermd dan een consument. Zo geldt dus ook dat wanneer je een (in dit geval mondelinge) overeenkomst, de wet je niet snel zal beschermen. Dit betekent dat je niet ‘ zomaar ‘ van de overeenkomst af kunt. Je zou contact op kunnen nemen met de partij en aan kunnen geven dat je niet akkoord gaat met de voorwaarden die achteraf in de bevestiging zijn gestuurd omdat deze niet gelden (niet tijdig ter hand gesteld). Ik weet echter niet of deze niet toch in het telefonisch gesprek ter sprake zijn gekomen. In dat laatste geval kun je niet zomaar van de overeenkomst af tenzij sprake van wanprestatie. Mocht je ng vragen hebben, mag je mij ook altijd mailen (gwenny@ge-mek.nl).

          Met vriendelijke groet,

          Gwenny

          1. Hoi , even hierop volgend.
            Ik ben vanmiddag benaderd door de telefoongids ivm een vermelding van mijn bedrijfje in de gids. Ik was er vanuit gegaan dat dit gratis is, want ik wilde geen uitgebreide vermelding . Aan het eind van het gesprek werd mij verteld dat er kosten aan verbonden zaten. Ik heb hierop geantwoord dat ik dan niet vermeld wilde worden . Hierna werd door hen de verbinding verbroken.
            Zit ik nu ergens aan vast. Ik kan dit bedrijf nergens vinden, alleen via opgelicht.nl

          2. Beste Astrid,

            Mijn excuses dit bericht was mij er even tussendoor geglipt. Heel juridisch benaderd zou ik zeggen dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen maar daarvoor zou ik moeten weten wat er precies is besproken. Telefonisch kan een overeenkomst in beginsel wel tot stand komen maar ik begrijp uit uw verhaal dat u niet akkoord ging. Bent u nog benaderd door dit bedrijf of heeft u niets meer gehoord? Wellicht wilt u mij e-mailen via gwenny@ge-mek.nl.

            Met vriendelijke groet,

            Gwenny

  4. Goedemorgen Gwenny,

    Ik heb een eenmanzaak en heb zakelijk telefonisch een contact afgesloten voor een domeinnaam. Echter van te voren geen algemene voorwaarden gelezen en in hun overeenkomst staat dat deze op hun site te lezen zijn. Op hun site staat deze zin: @2016 abcdomeinhosting.nl
    Algemene voorwaarden
    Ik kan hier niet op klikken en dus niet lezen. Zit ik hier nu aan vast of kan ik dit nog annuleren? Alvast bedankt. Groeten, Yvette van Hal

    1. Beste Yvette,

      Als ondernemer wordt de hoofdregel dat u vooraf de AV moet heb kunnen inzien sowieso iets soepeler genomen. Verwijzing naar de website zou dan wel voldoende kunnen zijn. Echter je geeft aan dat je ze nooit hebt kunnen lezen. Even los van de vraag of ze van toepassing zijn is nog de vraag wat erin staat over het annuleren van de overeenkomst. Immers je kunt de overeenkomst niet zomaar annuleren op grond van de wet. Wel kun je de overeenkomst ontbinden als er sprake is van wanprestatie. Het lijkt er niet op dat hiervan sprake is maar je kunt mij altijd mailen op gwenny@ge-mek.nl. Ik zou voor nu adviseren eerst in gesprek te gaan met de hostingpartij dat je wilt annuleren. Als ze dan mochten verwijzen naar hun voorwaarden, kun je aangeven en proberen dat je die nimmer hebt kunnen lezen en ze dan ook niet van toepassing kunnen zijn.

      Mvg,

      Gwenny

    1. Beste Sarah,

      De Wet koop op afstand is alleen van toepassing op consumenten. Het moet dus gaan om een overeenkomst tussen een particulier en een bedrijf.

      Mvg,

      Gwenny

  5. Hallo Gwenny,een informatieve pagina ,eindelijk over een lastig onderwerp,waarvoor dank.Ik heb contact gezocht met een incassobedrijf met de duidelijke mededeling dat ik als particulier een ruimte heb verhuurd en met incassoproblemen zit. Zij opereren volgens het principe no-cure-no-pay.Echter werd mij op slinkse wijze een abonnement verkocht,met een online contract,incl handtekening.Anders konden ze mij niet helpen.€ 635,00.Ik heb duidelijk hierbij gesteld,dat dit dan door de huurder betaald zou moeten worden.Online kon ik de AV lezen,hij wachtte tot ik klaar was. U begrijpt,dat ik dat niet voldoende kon.In vertrouwen dus getekend. Er is geen melding gemaakt van een bedenktijd. Wel wilde hij mij dwingen te zeggen dat ik een bedrijf had,dat heb ik niet gedaan,achteraf, volgens mij ,een wijs besluit.Direct heb ik ,aangetekend geprotesteerd en wilde ,met gebruikmaking van bedenktijd,de activiteit annuleren.Ik heb ze meerdere malen geprobeerd te bellen.Na 14 dagen kreeg ik een boos telefoontje en het dossier zou worden gesloten.Toch krijg ik rekeningen ,zelfs met kosten voor de deurwaarder(van hetzelfde bedrijf) totaal ong.€ 1200,= Nu ben ik zelfs aangemeld als steunvordering(wat dat ook mag betekenen.Een protest ,aangetekend,is geweigerd en retour gekomen.Mijn vraag:hebben zij dat recht of is dit intimidatie.

    1. Beste Jaap,

      Bedankt voor je verhaal en je compliment!

      Intimidatie e.d. is natuurlijk nooit geoorloofd.Echter het is wel wat lastig te bewijzen. Je geeft aan dat ze telefonisch hadden aangegeven het dossier te sluiten maar hebben dat helaas niet meer schriftelijk aan je bevestigd? Overigens zeg je in het einde van je verhaal dat je nu bent aangemeld als steunvordering? Dit laatste zou betekenen dat er sprake is van een faillissement. Heb je al contact gehad met de deurwaarder? Wellicht kan ik je nog helpen, je mag mij mailen via gwenny@ge-mek.nl.

      Mvg,

      Gwenny

  6. Beste Gwenny,

    Mijn man is ZZP-er en is door het bedrijf Bouw en Verbouw.nl gebeld. Hij heeft tijdens dit gesprek verzocht of hij kon terug bellen en aangegeven dat de lijn slecht was. Zij hebben echter een bandopname gedaan en geven aan dat mijn man akkoord is gegaan met een abonnement. Gezien het feit dat hij steigerbouwer is heeft hij hier niets aan. Daarnaast sluit hij ook nooit overeenkomsten af en laat dit aan mij over. Mijn man heeft een laag IQ (<80) en kan dergelijke beslissingen ook niet overzien. Vandaar dat hij bedrijven naar mij verwijst.
    Een paar dagen later ontvangen wij een factuur voor een abonnement. Ik ben hierover in gesprek gegaan maar zij weigeren dit terug te draaien. Heb ook aangetoond dat mijn man laag is getest.
    Overigens nooit voorwaarden o.i.d. ontvangen. Ik weet niet wat er tijdens het telefonisch contact is besproken. Ik heb de bandopname opgevraagd.

    Kunnen wij hier iets mee?

    Groeten Cynthia

    1. Goede avond Cynthia,

      Mij rijzen bij het lezen van uw verhaal meteen 2 vragen: 1) is er wel een overeenkomst +voorwaarden tot stand gekomen. Een overeenkomst kan overigens ook enkel mondeling tot stand komen, men is niet verplicht daadwerkelijk ergens te ondertekenen. De vraag is dan ook of uw man akkoord is gegaan en wat de inhoud van de overeenkomst is geweest. U heeft er dus goed aan gedaan deze bandopname op te vragen. 2) mocht er daadwerkelijk een overeenkomst tot stand zijn gekomen is het de vraag of uw man wel handelingsbekwaam was om deze te sluiten en dus niet alsnog ongeldig moet worden verklaard. Heeft de rechter zich uw man als handelingsonbekwaam bestempeld middels curatele bijv. ? Anders zal u namelijk afhankelijk van de situatie, u wellicht wel beroep kunnen doen op een wilsgebrek. Dit laatste houdt in dat de overeenkomst alsnog wordt vernietigd/ ongeldig verklaard omdat er sprake is van bijv. bedrog of misbruik van omstandigheden.

      Mvg,

      Gwenny

  7. Hoi Gwenny,

    Leuk artikel , kan er alleen net niet uit afleiden hoe het in mijn situatie zit. Ik ben free lance online projectmanager en heb via een advertentie op linked in gereageerd op een opdracht, op de website van interim netwerk. Tijdens het online invullen van de gegevens die nodig waren voor het solliciteren op de opdracht ben ik er niet op gewezen dat er mogelijk kosten verbonden zouden zijn, wanneer de opdracht aan mij vergund zou worden.
    Nadat ik heb gereageerd kreeg ik pere-mail alleen een bevestiging per e-mail over de verzonden gegevens.
    Hierin staat de zin opgenomen: Heb je gereageerd op een interim oproep en ben je nog niet bekend met de werkwijze van het Interim Netwerk? Lees dan nu eerst de pagina werkafspraken op onze site goed door. (zonder link of iets dergelijks).
    Daar staat alle benodigde informatie. Blijkbaar zijn die werkafspraken een variant van algemene voorwaarden of voorwaarden die verbonden zijn aan het gebruik van jullie website.

    Er is geen link naar toe opgenomen in de e-mail en nergens wordt expliciet gevraagd of ik de voorwaarden heb gelezen en er mee akkoord ga en of me er van bewust ben dat er kosten verbonden zijn aan het reageren op een oproep via de website. Pas in een e-mail 5 dagen nadat ik reageer wordt er melding gemaakt van kosten. Pas dan wordt ik erop gewezen dat ik, een soort overeenkomst met het betreffende bedrijf lijk te zijn aan gegaan. En dat, als ik de betreffende opdracht krijg, ik 6 maanden lang een bedrag van 250 euro per maand moet betalen.

    Ik snap dat het voor consumenten anders werkt dan ZZP-ers in het geven van toestemming voor diensten en het aanbieden van algemene voorwaarden, maar mag je, zonder dat iemand op voorwaarden wijst, zomaar een overeenkomst aangaan en iemand verplichten tot betalen? Geldt daar ook geen informatieplicht?

    Ben benieuwd hoe je dit ziet.

    Groet,
    Petra

    1. Goede avond Petra,

      Als zzp’ er bent u uiteraard iets minder beschermd dan een consument en al helemaal als het gaat om het aangaan van overeenkomsten. Wel moet ik zeggen dat ik uit uw bewoordingen begrijp dat u geen idee had dat u een overeenkomst (tegen betaling) aanging met deze partij. Bij aanmelding op de website van dit bedrijf bent u niet gewezen op deze zogeheten werkafspraken? Wellicht kunt u mij eens de website van deze dienst doorsturen via een persoonlijke e-mail (gwenny@ge-mek.nl) zodat ik er meer beeld bij krijg? In principe geldt wanneer zij zich beroepen op de kleine letters deze wel onderdeel moeten zijn van de overeenkomst.

      Mvg,

      Gwenny

  8. Hallo Gwenny,

    Ook ik heb een vraagje. Ik ben gisteren gebeld door een bedrijf die zonnepanelen wou aanbieden. Toen ik de telefoon opnam en de tegenpartij ging praten, ben ik haar meteen in de rede gevallen en gezegd dat ik geen belangstelling had. De dame in kwestie werd meteen boos en wilde dat ik haar liet uitspreken omdat ik helemaal nog niet wist waar het over ging. Ze heeft me toen eerst allerlei vragen met ja laten beantwoorden, voor ze ineens heel snel haar verhaal hield en ze eindigde met de zin: “Samenvattend heb ik dit en dit met u besproken, u bevestigd dat u de persoon bent en woonachtig bent op dit adres, Dan stop ik nu de band en krijgt u binnen 3 dagen de mail. U kunt 750 euro terug krijgen van de belasting. Bent u het niet eens eens de mail, dan moet u meteen bellen of mailen. Het kan echter wel drie dagen duren voordat u de mail krijgt, dus houdt ook uw spambox in de gaten”. Toen heb ik nogmaals genoemd dat ik hun diensten niet wilde. Zij zei toen dat alles vrijblijvend was (maar dat staat niet op tape) en ik de mail moest afwachten.

    Maar iedereen weet wel dat als een gesprek opgenomen is, dat je ergens flink ingeluisd bent. Want als je vrijblijvend een mail wilt sturen kan dat toch dezelfde dag en hoeft er geen drie dagen overheen te gaan? Ik weet alleen niet welk bedrijf het is en welk nummer ze hebben. Maar ik ben er behoorlijk ziek van als ik bovenstaande allemaal lees. Want ik ben voor mijn bedrijf benaderd, niet als particulier.

    Inmiddels heb ik wel contact gehad met de afdeling acm van consuwijzer en zij dachten dat het zo’n vaart niet zou lopen. Ook vertelden ze dat als het wel een contract was, ik er mogelijk onderuit kon, omdat mijn praktijk qua adres in een huis is gevestigd wat niet op mijn naam staat.

    Maar wat is hier mogelijk gebeurd? En wat zijn de consequenties voor mij en hoe kom ik er af zonder boete? Want ik begrijp dat je bijna altijd een boete eraan over houdt.

    Groet Jiba

    1. Goedemorgen Jiba,
      De regels voor ondernemers zijn meestal minder “zacht” dan die voor de consument. Het is dus niet zo dat u nooit onder een boete uit kan komen, dat ligt nog steeds aan alle factoren er omheen. Als ik u verhaal lees dan ben ik niet meteen overtuigd dat er inderdaad een overeenkomst tot stand is gekomen met aanbod en aanvaarding maar daarvoor zou ik alle bewijs moeten hebben gehoord en hebben gezien om er een oordeel aan te kunnen geven.
      Verder vroeg ik mij af of u inmiddels die e-mail heeft ontvangen en zelf al meer duidelijkheid heeft?

      mvg,

      Gwenny

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.