Hoe voorkom ik dat mijn vordering verloopt?

Heb je ook weleens te maken met klanten die je facturen niet betalen en/of heb je andere vorderingen die je nog wilt instellen? Bijvoorbeeld nakoming van gemaakte afspraken in een contract tussen jou en een leverancier. Let je er wel op dat je tijdig actie onderneemt? Je loopt anders nameljk het risico dat je, je vordering na verloop van tijd niet meer kunt afdwingen omdat deze is verlopen. In het juridisch vakjargon spreken we dan over verjaring, hetgeen wil zeggen dat je klant na verloop van tijd bevrijd kan zijn van de vordering en aldus de (betalings)afspraak niet meer bij je hoeft na te komen. Om dit te voorkomen hebben we hieronder een drietal tips voor je opgesomd:

1. Houd goed de verjaringstermijn in de gaten
Voordat je een openstaande vordering op de grote stapel legt, ga dan eerst na hoe lang de verjaringstermijn is. Wanneer je klanten consumenten zijn geldt hiervoor namelijk een kortere verjaringstermijn (2 jaar) dan in het geval je klanten ondernemers zijn. Bij ondernemers geldt een verjaringstermijn van 5 jaar.

NB: Overigens is het wel zo dat je klant daadwerkelijk beroep dient te doen op de vermeende verjaring en deze niet van ‘vanzelf’ ingaat.

2. Stuur een schriftelijke aanmaning of mededeling
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, moet er binnen de verjaringstermijn een aanmaning of mededeling worden verstuurd. Dit wordt het stuiten van een verjaring genoemd. Door deze aanmaning of mededeling begint de oorspronkelijke verjaringstermijn opnieuw te lopen. Let wel dat de aanmaning of mededeling aan bepaalde wettelijke regels moet voldoen:

  • De aanmaning of mededeling dient schriftelijk te zijn
  • De schuldeiser erin ondubbelzinnig zijn recht op nakoming voorbehouden.  Neem dus duidelijk in de aanmaning of mededeling op dat jij je recht op de vordering nog geldend kan (en zult) maken.

3. Bewaar bewijs
De bewijslast dat de verjaring is gestuit berust op jou als schuldeiser. Indien je klant aangeeft geen aanmaning of brief te hebben ontvangen sta je zonder bewijsmiddel met lege handen. Zorg er dus voor dat je kan bewijzen dat je de mededeling of aanmaning binnen de verjaringstermijn hebt gestuurd en dat deze je klant heeft bereikt. Dit kun je doen door een aangetekende brief te versturen en bijvoorbeeld ook een scan van de brief met leesbevestiging te mailen.

Heb jij ook een juridische vraag of hulp nodig bij een klant die niet betaalt? Stuur me gerust een bericht (via tel. 0622037358 of gwenny@ge-mek.nl).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.