Ben ik aansprakelijk voor reacties van bezoekers op mijn website?

Stel, je hebt een website waarop je informatieve content plaatst over een specifiek bedrijf en hierop reageren bezoekers op jouw website. Eventueel is er ook nog een mogelijkheid een sterrenreview te geven. Hoe zit het dan wanneer dit een aantal negatieve reviews betreft en het bedrijf in kwestie je vervolgens aansprakelijk stelt voor de inhoud van deze negatieve reacties? Ben je dan als eigenaar van die betreffende website aansprakelijk?

Hoofdregel is dat iedereen zelf volledig verantwoordelijk is voor het plaatsen van zijn/haar eigen content. Echter voor de content van je bezoekers ligt dit toch net iets anders. Hier geldt dat zolang je uitsluitend fungeert als platform en niet actief stuurt op de strekking van de reacties van je bezoekers, je wettelijk gezien als website niet verantwoordelijk bent voor deze geplaatste reacties. Maar let op, in de praktijk is al vaker gebleken dat wanneer er toch op een of andere manier sprake is van het actief sturen of uitlokken van een bepaalde reactie, je met jouw website door de rechter toch aansprakelijk gesteld kan worden. Dit heeft tot gevolg dat je dan alsnog zult opdraaien voor eventueel geclaimde schadevergoeding(en) en/of proceskosten.

Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Zorg in elk geval dat je bezoekers ervan op de hoogte zijn dat zij zelf aansprakelijk zijn voor hun geplaatste reacties. Een disclaimer waarin staat “Wij zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van de reactie”, heeft helaas maar een beperkte waarde. Deze geldt namelijk voor de bezoekers van je website en niet voor de derde bedrijven waarover wordt geschreven en die je uiteindelijk dus ook aansprakelijk kunnen stellen. Wat wel kan helpen is een gedragscode, een aantal spelregels, opstellen waaraan je bezoekers zich dienen te houden bij het plaatsen van een reactie. Je bezoekers zullen dan akkoord moeten gaan met deze spelregels voordat zij een reactie op je website kunnen plaatsen. Deze spelregels noemen ze in de praktijk ook wel een ‘notice-and- takedown’-procedure. Deze procedure is gezien de huidige rechtspraak een belangrijke factor gebleken wanneer een rechter beoordeelt of de betrokken dienstverlener wel of niet aansprakelijk is bij een onrechtmatige inhoud van in dit geval een review. Je hebt als eigenaar van je website dus wel degelijk baat bij het (laten) opstellen van een dergelijke procedure.

Tip: Ga na of je op je website al voldoende gebruik maakt van een ‘notice-and- takedown’-procedure. Is dit namelijk nog niet het geval, wacht dan niet langer en zorg dat je het goed regelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.